DESATORO
DOBRÉHO ÚRADNÍKA
Desatoro Dobrého úradníka slúži nám všetkým, ktorí máme snahu vykonávať svoju prácu profesionálne, poctivo a v zmysle základných hodnôt. Nižšie si prečítajte 10 princípov, ktoré by mali slúžiť ako „návod“ pre všetkých úradníkov pri výkone povolania. Desatoro si môžete vytlačiť a zavesiť na svoju nástenku, aby ste ho mali na očiach a mysli každý pracovný deň.
Dobrý úradník:
1. Slúži občanom
Verejná služba je v prvom rade služba občanovi. Túto službu ochotne vykonáva pri svojej
každodennej práci a pri tvorbe verejných politík.
2. Koná proaktívne
Je otvorený novým myšlienkam a postupom. Prichádza s nápadmi a podporuje tých, ktorí chcú veci robiť lepšie.
3. Je schopný sebareflexie
Prijíma zodpovednosť. Vie poukázať na problém, priznať si chybu a vníma ju ako príležitosť
na zlepšenie a skvalitnenie svojej práce ako jednotlivca a zároveň verejnej správy ako celku.
4. Pracuje efektívne
Snaží sa o tvorbu najkvalitnejších výstupov pri zmysluplnom využívaní zdrojov a poznatkov.
Pri tvorbe verejných politík a poskytovaní verejných služieb sa opiera o kvalitné analýzy a zároveň podporuje princíp “hodnota za peniaze”.
5. Orientuje sa na potreby spoločnosti
Plní úlohy dôsledne, odborne a s dôrazom na pozitívny dopad pre občanov, súkromný ako aj tretí sektor.
6. Koná eticky
Vníma transparentnosť ako základný princíp štátnej a verejnej kultúry, nie iba ako zákonnú
povinnosť.
7. Spolupracuje
Ochotne spolupracuje, pomáha, podporuje a vymieňa si informácie s kolegami v rámci svojho pracoviska ako aj iných inštitúcií.
8. Zapája verejnosť
Uplatňuje participatívny prístup, vďaka ktorému skutočne zapája do rozhodovania relevantných partnerov, odborníkov a občanov.
9. Motivuje
Je na svoju prácu hrdý. Ide príkladom a šíri dobré meno nášho povolania, aby bolo atraktívne a ponúkalo perspektívu pre kvalitných ľudí.
10. Je vizionár
Čelí výzvam a spoluvytvára najlepšie možné fungovanie štátu.